Bæredygtighed hos Louis Nielsen

I mere end 40 år har vi stræbt efter at ændre folks liv gennem et bedre syn. Vi er stolte af, hvad vi har opnået, men vi vil gøre endnu mere. Derfor har vi brugt noget tid på at forstå den påvirkning, vi har på vores fælles planet og på de mennesker, vi hjælper, i deres vores lokalområder. Vi forpligter os på at skabe en positiv forskel og ændre den måde, vi arbejder på, så vi kan nå vores mål om en netto‑udledning på nul inden 2050. Vi har også fuldt fokus på at gøre øjensundhed tilgængelig for alle, og vi arbejder hele tiden på at skabe en endnu mere inkluderende arbejdsplads, hvor alle kan være sig selv og føle sig stolte af at høre til. Ved hjælp af engagement og inspiration fra vores 40.000 kollegaer verden over i vores søsterbutikker i Specsavers, er vi fokuseret på at indfri vores målsætninger.

Vores planet

Ingen netto‑udledning inden 2050

Mål:

At være grøn er mere end bare farven på vores brand. I vores butikker og supportkontorer er vi stolte af, at vi hjælper millioner af kunder over hele verden. Men vi ved også, at vi har et ansvar for at finde måder at fortsætte vores arbejde på, som er bedre for planeten.

Vi udfordrer os selv for at sikre, at alt, hvad vi gør, har så minimal en effekt på miljøet som muligt.

Det første skridt på vores rejse for at opnå en netto‑nul CO2‑udledning på tværs af vores globale drift og forsyningskæde inden 2050 er, at vi vil reducere vores driftsudledning (scope 1 og 2) med 50% og vores forsyningskædeudledning (scope 3) med 25%, begge inden 2030.

Vi har tilpasset vores strategi for CO2‑reduktion med videnskabeligt baserede mål, som giver os en klart defineret vej til at reducere vores CO2‑udledning. Dette er i overensstemmelse med, hvad den nyeste videnskab anser for nødvendigt for at opfylde målene i Paris‑aftalen. Det indebærer at begrænse den globale opvarmning til et godt stykke under 2 °C over det førindustrielle niveau og fortsætte bestræbelserne på at begrænse den globale opvarmning til 1,5 °C.

Vores mål er blevet eksternt valideret af Science Based Targets‑initiativet (SBTi), som er et globalt organ, der definerer og fremmer bedste praksis inden for reduktion af kulstofemissioner og netto‑nul‑mål i overensstemmelse med klimavidenskaben. Vi vil maksimere reduktionen af CO2‑udledning på tværs af vores globale forretning og vores forsyningskæde ved at købe det resterende kulstof, vi har brug for, fra certificerede vedvarende kilder.

Vores samfund og lokalmiljø

Bedre adgang til behandling

Vi tror på, at adgang til bedre sundhed er en ret, ikke et privilegium. Så vi vil sikre os, at vi også kan nå de mennesker, der har størst behov. Vi forpligter os på at hjælpe med at bidrage til trivsel og sundhed der, hvor vi er til stede – så vi nedbryder de forhindringer, der står i vejen for god øjensundhed.

Forebyggelse er bedre end behandling

Som en stor spiller inden for sundhedspleje arbejder vi hårdt på at tage hånd om nogle af verdens store udfordringer inden for øjensundhed. Tidlig sygdomsafdækning kan forebygge synstab, så vi fortsætter med at skabe opmærksomhed om synstruende lidelser – som for eksempel grøn stær.

Vi giver noget tilbage

Vi hjælper dem, der har behov for det. Vores globale partnerskaber og lokale sponsorater hjælper os med at yde mere støtte til velgørenhed, mærkesager og lokale virksomheder. Vi vil også gøre det nemmere for folk i vores lokalmiljøer at få adgang til vores produkter og ydelser, som for eksempel gratis synsprøver til dem, der har mest behov for det.

Vores medarbejdere

Vi løfter i flok

Vi er dedikerede til at hjælpe vores medarbejdere med at leve mere bæredygtigt, som en del af Louis Nielsen‑familien. Vi ved, at vi sammen kan gøre en forskel. Alle de små ændringer, vi foretager os som individer, ender med at løbe op. Derfor ønsker vi at udstyre alle med værktøjer og viden til at skabe et positivt aftryk på deres egen måde. Mens vi samtidig hjælper dem med at give noget tilbage til deres lokalmiljøer gennem fundraising eller muligheden for frivilligt arbejde.

En kultur i trivsel

Vores medarbejdere er det vigtigste i vores virksomhed. Hvis de ikke er glade, kan de ikke gøre deres bedste for hinanden og kunderne. Derfor står sundhed og trivsel højt på vores dagsorden, og vi vil blive ved med at finde på nye måder, hvorpå vi kan støtte vores medarbejdere. Som for eksempel ved at give dem gratis adgang til mindfulnessredskaber og en lang række andre tiltag, der kan hjælpe til øget trivsel.

Diversitet og inklusion

Alle, der arbejder hos Louis Nielsen, skal føle sig som en del af en inkluderende kultur, som de føler stolthed over at høre til. For at være sikre på, at vores medarbejdere føler sig godt rustet og repræsenteret i virksomheden, udvider og styrker vi vores forskellige interne netværksgrupper for kollegaer. Vi arbejder også med eksperter i inklusion, som vil hjælpe os med at sikre, at vi gør det rigtige, når det gælder spørgsmål om diversitet, ligestilling og inklusion på tværs af vores butikker, kontorer og øvrige lokationer.

Karrierer for alle

Vi er en ambitiøs forretning med ambitiøse mennesker, så det er vigtigt, at vi også er et sted, hvor alle kan udvikle deres karriere. Vi sikrer, at det er muligt for alle at gøre karriere – ved at investere i vores kolleger og hjælpe dem med at udvikle deres evner og skabe fremskridt i deres karriere på den måde, de ønsker det. Vi har praktikanter og elever, der er i gang med at skabe sig en karriere i vores butikker, og vores New Talent‑program hjælper folk med at kickstarte deres rejse hos Louis Nielsen. Samtidig hjælper vi folk med deres målsætninger: Uanset om målsætningen er at blive leder, at videreuddanne sig eller at indfri drømmen om at eje en butik – der er så mange muligheder hos Louis Nielsen, som vi ønsker, at alle vores medarbejdere får øjnene op for.