Louis Nielsens historie - kort fortalt

1978:
Louis Nielsen, som er indehaver af en kontaktlinseklinik i Aalborg, får den idé at sælge kontaktlinser på abonnement. Ønsker hans kunder briller, henviser han dem til andre optikere. Idéen kopieres hurtigt af andre optikere i Danmark og resten af verden.

1988:
Louis vælger at tage briller med ind i sortimentet og stopper med at henvise folk til andre optikere.

1994:
Louis Nielsen indfører faste priser på briller inddelt i prisgrupper. Alle priser er inklusiv enkeltstyrkeglas i kundens styrke. Louis Nielsens brillepriser ligger en del under de andres. Han tager i øvrigt betaling for synsprøver.

1994:
Aalborg kommune udbyder licitation på briller. Danmarks Optikerforening indkalder de aalborgensiske optikere til et møde om en fælles strategi og fælles priser ved tilbudsgivningen. Det vil Louis Nielsen ikke være med til. Han forlader mødet. Louis Nielsen sender tilbud til Aalborg kommune og vinder licitationen. Louis Nielsen ekskluderes af optikerforeningen.

1994:
Folk stiller sig i kø foran hans forretning på Boulevarden i Aalborg. Louis Nielsens normale brillegrossister vil pludselig ikke handle med ham mere. Han tager derfor selv til udlandet for at købe ind. Her opdager han, at han selv kan købe stellene til langt lavere priser. Louis Nielsen køber et parti af guldstel fra en producent der lige har solgt en stor ordre til en stor dansk optikerkæde. Udsalgsprisen i kæden var 2300,- Louis sælger stellet til kr. 288,- Nu begynder pressen at interessere sig og folk strømmer til butikken i busser fra hele landet.

1996:
Optikerforeningen tvinges af Konkurrencestyrelsen til atter at tilbyde Louis Nielsen optagelse i foreningen. Louis afslår tilbuddet. En journalist finder en brille i Louis’ forretning til kr. 288,- inklusiv enkeltstyrkeglas og samme brille hos en konkurrent til kr. 2989,- eksklusiv glas. Dette bringes på forsiden af avisen den efterfølgende søndag, hvilket medfører, at endnu flere busser strømmer til butikken. Louis Nielsen åbner en forretning i Århus.

1997:
Der åbnes butikker i Augustenborg og Holstebro.

1998:
Der åbnes butikker i Viborg, Hjørring og Odense.

1999:
Randers, Vejle og Herning får også en Louis Nielsen butik.

2000:
Butikker i Silkeborg og Kolding åbner.

2001:
Butikker i Esbjerg og Svendborg åbner.

2002:
Butikker åbner i Skive og Næstved, på Vesterbrogade, på Nørrebrogade i København, samt i Roskilde, Horsens, Hundige og Sønderborg. I maj måned kåres Louis Nielsen af DR’s ”Rene Ord For Pengene” som billigste éndagslinseabonnement i udsendelsens test. Louis Nielsen begynder desuden at sælge håndkøbsmedicin i forretningerne.

2003:
Butikker i Aalborg storcenter og Frederikshavn åbner. I marts viser Jyllands-Postens analyse af kontaktlinseabonnementer at ”Louis Nielsens totalløsning er det bedste tilbud!”. Desuden påpeger DR’s ”Rabatten”, at briller hos Louis Nielsen koster det halve af, hvad de koster hos de andre optikere.

2004:
Butikker åbner i Skanderborg, Hillerød, Fredericia, Grenå, Ringsted, Grindsted og på Amagerbrogade i København. I september 2004 bliver Louis Nielsen ISO 9001 certificeret, som eneste optikerkæde i Danmark. Louis Nielsen kåres desuden som værende blandt de 10 brands, der har størst potentiale i en analyse lavet af Mindshare.

2005:
Butikker åbner i Lyngby og på Nykøbing Falster. Louis Nielsen kæden opkøbes af den engelske familieejede virksomhed Specsavers. Louis Nielsen føler det som at ”møde sin tvilling”. Louis Nielsen lancerer tilbuddet ”2for1”.

2006:
Butikker åbner i Brønderslev, Holbæk, Frederikssund, Frederiksberg og Slagelse. Der indføres nyt partnerkoncept baseret på delt ejerskab. Den første partnerbutik åbner i november 2006 i Hobro.

2007:
Butikker åbner i Aabenraa, Haderslev, Rønne og Herlev. I en undersøgelse lavet af Retail Institute kåres Louis Nielsen til at være det stærkeste kædebrand i Danmark.

2008:
Butikker åbner i Middelfart, Glostrup, Helsingør, Århus Vest, Odense SØ og Varde.

2009:
Butikker åbner i Ringkøbing og Århus C., Kalundborg, Køge, Ribe, Thisted, Taastrup, Odder, Valby og Stenløse.

2010:
Butikker åbner i Ballerup, Ikast, korsør, Vordingborg, Købmagergade, Østerbrogade, Birkerød, Brønshøj, Hvidovre, Bilka Tilst, Bilka Odense, Bilka Slagelse og Nørrebro Bycenter.

2011:
Butikker åbner i Faaborg, Vejen, Bilka Ishøj, Bilka Kolding, Bilka Skalborg, Hørsholm og Helsinge.

2012:
Butikken i Birkerød flytter til Farum. Butik åbner i Bilka Holstebro. KompletPris konceptet introduceres sammen med servicekonceptet: KompletTilfreds – Eller pengene tilbage. Louis Nielsen nomineres til dansk detailhandels svar på en Oscar, MMM-prisen.

2013:
Louis Nielsen nomineres til Berlingskes Detailhandels Pris.

2014:
Louis Nielsen sælger nu hver tredje brille, der bliver solgt i Danmark, og er dermed uden sammenligning den optikerkæde i Danmark, der sælger flest briller.

2015:
Som den første landsdækkende optikerkæde i Danmark lancerer alle Louis Nielsen butikker brug af fundus-kamera og iCare trykmåling. Det sker med konceptet KompletSyn, hvor alle kunder som en del af den normale synsprøve tilbydes at få taget fotos af nethinderne og få målt trykket i øjnene. Dette syns- og sundhedstjek kan være med til at afsløre tegn på øjensygdomme som grøn stær og AMD og livsstilssygdomme som forhøjet blodtryk. Alene i løbet af de første tre måneder med KompletSyn registrerer Louis Nielsen mere end 40 sager, hvor kunder ved efterfølgende undersøgelse hos øjenlæge viste sig at lide af forskellige sygdomme, heraf mange tilfælde af grøn stær, en del tilfælde af AMD, enkelte tilfælde af blodpropper i øjnene, to tilfælde af cancer samt to tilfælde af tumor i hovedet. Louis Nielsen kåres som vinder af Politikens pristjek, som den optiker der leverer de bedste priser på brilleglas.

2016:
Louis Nielsen åbner butik på Fisketorvet

2017:
Louis Nielsen investerer et tocifret millionbeløb i ny teknologi til alle kædens butikker, som kendetegner den kurs, virksomheden er slået ind på. Investeringen består i såkaldte synsfeltsscreenere, der skal være med til at afdække og monitorere øjensygdomme som f.eks. den invasive glaukom (grøn stær), og dermed bidrage til endnu tidligere behandling af kundernes øjne end hidtil.